OBOWIĄZKI IMPORTERA ZABAWEK
Wszystkie wyroby będące zabawkami (przeznaczone do zabawy dla dzieci do lat 14) muszą mieć oznakowanie CE nadane przez producenta. To wymóg prawny, a jeśli się go nie spełni i wprowadzi zabawkę do obrotu to producent (lub osoba wprowadzająca do obrotu) naraża się na kary pieniężne ze strony organów kontrolnych.
Zgodnie z prawem obowiązkiem importera jest umieszczenie na zabawce jej nazwy towarowej lub zarejestrowanego znaku towarowego i adresu kontaktowego producenta oraz importera, a jeśli to niemożliwe dane te powinny znajdować się na opakowaniu dołączonym do zabawki. Poza tym importer wprowadzając zabawkę do obrotu musi:
- upewnić się, że producent nadał zgodnie z prawem oznakowanie CE na zabawkę i przygotował wymaganą dokumentację techniczną,
- przechowywać kopię deklaracji zgodności zabawki przez czas wymagany prawem,
- upewnić się, że zabawka jest oznakowana zgodnie z prawem przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela oraz posiada wymagane informacje i instrukcje, które powinny być sformułowane w języku polskim,
- poinformować producenta oraz organy wyspecjalizowane jeśli odkryje że zabawka stanowi zagrożenie.
Czasem importer może być uznawany za producenta. Sytuacja taka ma miejsce, kiedy importer sprzedaje zabawki pod własną marką lub jeśli zmienia zabawkę w taki sposób, że zmiana może mieć wpływ na bezpieczeństwo zabawki.
Bardzo często podczas kontroli z Inspekcji Handlowej dystrybutor zabawki, która nie spełnia wymagań prawnych otrzymuje nakaz wycofania zabawki z rynku. Ponowne wprowadzenie towaru nie jest możliwe do czasu aż zostaną wypełnione wszystkie obowiązki prawne. W praktyce natomiast oznacza to sprzedaż zmienionej zabawki (przynajmniej w kwestii nazwy), ponieważ nie wolno sprzedawać towarów, które wskutek kontroli zostały wycofane z rynku.