SZKOLENIE - ISO 14001 - ŚRODOWISKO
PEŁNOMOCNIK I AUDYTOR WEWNĘTRZNY SYSTEMU ISO

Czas i miejsce szkolenia ISO 14001

Data szkolenia

Ilość dni

Miejsce szkolenia

Karta zgłoszenia 

17-18 września 2018 2 dni Kraków
15-16 października 2018 2 dni Kraków
19-20 listopada 2018 2 dni Kraków
6-7 grudnia 2018 2 dni Kraków

 

UWAGA - Nie odwołujemy terminów szkoleń! 

Wszystkie szkolenia są realizowane niezależnie od ilości Uczestników.

Szkolenie jest realizowane w godzinach 9.00-15.00.

 

Szkolenie realizowane jest przez:

Brak wydarzeń

Program szkolenia ISO 14001

 Szkolenie: "PEŁNOMOCNIK I AUDYTOR WEWNĘTRZNY SYSTEMU ZARZĄDZANIA ŚRODOWISKOWEGO WG NORMY ISO 14001:2015" jest przeznaczone zarówno dla osób pracujących w systemie ISO 14001:2004, jak i w ISO 14001:2015.

 

Moduł 1 – Wstęp

  1. Cel systemu zarządzania środowiskowego, dokumenty normatywne, nowe wydanie standardu ISO 14001:2015
  2. Jak certyfikować system zarządzania środowiskowego?

Moduł 2 – Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Środowiskowego

  1. Funkcja Pełnomocnika w firmie
  2. Podstawowe zadania i uprawnienia Pełnomocnika ds. ISO 14001

Moduł 3 – Zarządzanie procesowe PDCA

  1. Podstawy zarządzania procesowego
  2. Kroki cyklu PDCA dla konkretnych procesów

Moduł 4 – Omówienie wymagań normy ISO 14001 w praktyce

  1. Co to jest kontekst i jak identyfikować strony zainteresowane?
  2. Rola przywództwa w organizacji, polityka systemu środowiskowego oraz odpowiedzialności i uprawnienia pracowników
  3. Określanie ryzyk i szans zgodnie z nową normą oraz cele środowiskowe
  4. Identyfikowanie aspektów środowiskowych i dalsze postępowanie z nimi
  5. Zapobieganie i reagowanie na sytuacje awaryjne
  6. Dokumentacja systemu zarządzania środowiskowego
  7. Monitorowanie i pomiary w systemie oraz audyty wewnętrzne
  8. Doskonalenie systemu: niezgodności i działania korygujące oraz przegląd zarządzania

Moduł 5 - Audyt – wstęp

  1. Terminologia i podstawy ISO 19011
  2. Audytor wewnętrzny w organizacji – rola, zadania, uprawnienia

Moduł 6 - Wykonanie audytu

  1. Zarządzanie audytem zgodnie z cyklem PDCA
  2. Etap 1 - przygotowanie: jak utworzyć dobrą listę pytań kontrolnych oraz plan audytu?
  3. Etap 2 - przeprowadzenie: czym są dowody z audytu, jak je zdobyć? Ocena sytuacji z audytów i identyfikacja niezgodności
  4. Etap 1 - zakończenie: raport, działania dokonywane po audycie

Moduł 7 - Podsumowanie i test kompetencji

 

Całe szkolenie jest prowadzone w formie dyskusji. Dzięki małym grupom szkoleniowym możliwe jest poświęcenie czasu na każde pytanie Uczestników. Dyskusja uzupełniona jest o mini-wykłady oraz ćwiczenia praktyczne, które są oparte na rzeczywistych przykładach z pracy Pełnomocnika i Audytora systemu.

 

Zobacz co o naszych szkoleniach mówili Klienci:

AUDYT SYSTEMU ISO - CO TO TAKIEGO? 

 

Audyt

Audyt systemu ISO to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodów z audytu oraz ich obiektywna ocena w celu określenia stopnia spełniania kryteriów audytu. Innymi słowy audyt to sprawdzenie czy organizacja spełnia wymagania postawione przez normę ISO (ale nie tylko!).

 

Oprócz tego celami audytu mogą być:

① ustalenie efektywności procesów zachodzących w systemie,

② określenie możliwości doskonalenia systemu zarządzania,

③ weryfikacja skuteczności podejmowanych w systemie działań korygujących i zapobiegawczych,

④ spełnienie wymagań normy (audyty są jednym z głównych działań świadczących o funkcjonowaniu systemu),

⑤ uzyskanie certyfikatu systemu zarządzania (dzięki audytowi certyfikującemu).

 

Audyt powinien być zaplanowany i odbywać się w określonych odstępach czasu. Częstotliwość audytów wewnętrznych będzie zależała od potrzeb firmy, jednak zasadą jest, że audyt każdego procesu w firmie powinien być przeprowadzony co najmniej raz w roku.

 

Niezależność audytu będzie zachowana, jeśli audytor nie będzie audytował komórki organizacyjnej, w której na co dzień pracuje. Ważne jest także, aby nie audytował swoich przełożonych, gdyż wtedy wynik audytu mógłby być uzależniony od podległości zawodowej. Audytor będąc na audycie powinien obiektywnie ocenić czy wymagania, które organizacja powinna spełniać są zachowane. Aby to zrobić musi bardzo dobrze znać wymagania odniesienia i powinien potrafić analizować sytuacje i wyciągać rzetelne wnioski. Audytor nie może kierować się uprzedzeniami lub sympatiami, gdyż to uniemożliwia obiektywną ocenę sytuacji.

 

Wyniki audytu najczęściej przedstawione są za pomocą raportu lub protokołu z audytu. Audytor powinien zawrzeć w nim wszystkie najważniejsze informacje wskazujące na stan systemu zarządzania w firmie. Wielu audytorów błędnie ogranicza się podczas pisania raportu tylko do zauważonych niezgodności, ewentualnie określa, które elementy systemu można poprawić, natomiast zupełnie pomija dowody na spełnienie wymagań normy odniesienia. Jest to praktyka niezgodna z ISO 19011, czyli standardem opisującym cały proces audytów. Zgodnie z tą normą należy zawrzeć w raporcie kompletny wynik audytu, zarówno pozytywne jak i negatywne spostrzeżenia. Tylko taki raport będzie kompletnie opisywał funkcjonowanie systemu zarządzania w firmie i odpowie na pytanie, czy wszystkie kryteria audytu zostały spełnione.

 

Można powiedzieć, że dobrze przeprowadzony audyt daje kierownictwu firmy bogatą informację na temat funkcjonowania firmy oraz wdrożonych w niej systemów zarządzania jakością, środowiskiem, bhp lub innych. Jednak należy go traktować jako narzędzie, a narzędzia mają to do siebie, że ich przydatność zależy głównie od umiejętności obsługujących je ludzi. Dlatego tak ważne jest, aby osoby kierujące audytami i prowadzące je potrafiły wykorzystać potencjał audytów do doskonalenia organizacji.

 

Więcej na temat audytów: