SZKOLENIE - ISO 17025 - JAKOŚĆ W LABORATORIUM
KIEROWNIK JAKOŚCI I AUDYTOR WEWNĘTRZNY SYSTEMU ISO

Czas i miejsce szkolenia ISO 17025

Data szkolenia

Ilość dni

Miejsce szkolenia

Karta zgłoszenia 

27-28 września 2018 2 dni Kraków
8-9 listopada 2018 2 dni Kraków

 

UWAGA - Nie odwołujemy terminów szkoleń! 

Wszystkie szkolenia są realizowane niezależnie od ilości Uczestników.

Szkolenie jest realizowane w godzinach 9.00-15.00.

 

Szkolenie realizowane jest przez:

Brak wydarzeń

Program szkolenia ISO 17025

Szkolenie: Kierownik Jakości i Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Jakością w Laboratorium Badawczym i Wzorcującym wg normy ISO/IEC 17025:2018

 

Moduł 1 – Wstęp

  1. Cel systemu, dokumenty odniesienia
  2. Zasady akredytacji laboratoriów

Moduł 2 - Kierownik Jakości w laboratorium

  1. Rola Kierownika Jakości
  2. Podstawowe obowiązki i uprawnienia

Moduł 3 - Wymagania normy w praktyce laboratorium wg ISO/IEC 17025:2018

  1. Wymagania organizacyjne: struktura i organizacja, bezstronność.
  2. Wymagania techniczne: personel, warunki lokalowe i środowiskowe, metody badań, wyposażenie i spójność pomiarowa, pobór próbek, postępowanie z obiektami do badań, sterowanie jakością, przedstawianie wyników badań. 
  3. Wymagania dotyczące systemu jakości: nadzorowanie dokumentacji, kontakt z klientem, podwykonawstwo, zakupy, nadzorowanie badań niezgodnych, działania korygujące i zapobiegawcze, audyty wewnętrzne, przegląd zarządzania.

Moduł 4 - Przygotowanie do akredytacji

  1. Ścieżka przygotowania do akredytacji
  2. Wypełnianie wniosku o akredytację oraz ocena dokumentacji przed oceną na miejscu

Moduł 5 - Audyt – wprowadzenie

  1. Podstawowe podjęcia  i zasady audytu w laboratorium
  2. Rola i cechy dobrego audytora wewnętrznego

Moduł 6 - Realizacja audytu

  1. Zarządzanie audytem
  2. Przygotowanie do audytu: lista pytań kontrolnych, plan audytu
  3. Przeprowadzenie audytu: zbieranie dowodów, ocena sytuacji audytowych i identyfikacja niezgodności
  4. Zakończenie audytu: raport z audytu, działania poaudytowe

Moduł 8 - Podsumowanie i test kompetencji

 

Całe szkolenie jest prowadzone w formie dyskusji. Dzięki małym grupom szkoleniowym możliwe jest poświęcenie czasu na każde pytanie Uczestników. Dyskusja uzupełniona jest o mini-wykłady oraz ćwiczenia praktyczne, które są oparte na rzeczywistych przykładach z pracy Kierownika Jakości i Audytora systemu.

 

Zobacz co o naszych szkoleniach mówili Klienci:

ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ
Deklaracja Zgodności, Znak CE, Kategorie SOI, Certyfikacja CE


Dyrektywa 89/686/EWG oraz Rozporządzenie 2016/425 nakładają na producentów środków ochrony indywidualnej obowiązki związane z wprowadzeniem tych towarów do obrotu. Każdy wprowadzany do obrotu lub oddawany do użytku środek ochrony indywidualnej musi spełniać postanowienia przepisów, a więc musi zostać oznakowany znakiem CE, posiadać odpowiednią dokumentację techniczną, mieć wystawioną deklarację zgodności. Producenci są zobligowani do przeprowadzenia pełnej procedury oceny zgodności w oparciu o akty prawne i normatywne. W nielicznych sytuacjach należy również uzyskać Certyfikat CE dla środka ochrony indywidualnej.

Stara dyrektywa o środkach ochrony indywidualnej nr 89/686/EWG przestaje być obowiązująca dnia 2018-04-21. Nowe rozporządzenie w sprawie środków ochrony indywidualnej PPE nr 2016/425 ustanawia okres przejściowy dla wszystkich SOI wprowadzonych do obrotu zgodnie ze starą dyrektywą 89/686/EWG na dzień 21 kwietnia 2019. 

Powyższe wymagania PRODUCENT musi znać i samodzielnie je spełnić. My możemy mu pomóc na kilka sposobów:

 

NASZA OFERTA

  

Szkolenie z CE dla środków ochrony indywidualnej

OPCJA NR 1 - SZKOLENIE DEDYKOWANE

Szkolenie przeprowadzone tylko i wyłącznie dla Państwa, w oparciu o wymagania rozporządzenia 2016/425 dla Państwa konkretnego środka ochrony indywidualnej (grupy SOI). W szkoleniu może uczestniczyć uzgodniona liczba osób. Szkolenie jest prowadzone w naszej siedzibie lub w lokalizacji wskazanej przez Państwa. Przez 3 miesiące po szkoleniu zapewniamy bezpłatne konsultacje z trenerem prowadzącym szkolenie.

 Usługa najlepsza dla:

  • Firm potrzebujących dostosowanego pod siebie szkolenia,
  • Osób chcących nauczyć się, jak poprawnie zbudować dokumentację techniczną i nadać znak CE,
  • Firm chcących przeszkolić pracowników z wymagań rozporządzenia 2016/425.

Potrzebujesz więcej informacji? KONTAKT


Konsultacje CE środki ochrony indywidualnej

 OPCJA NR 2 – KONSULTACJE INDYWIDUALNE

Spotkanie, podczas którego omawiane są Państwa problematyczne pytania związane z tematyką znaku CE dla środków ochrony indywidualnej. Podczas konsultacji:

  • odpowiadamy na Państwa pytania, analizujemy dokumenty, które Państwo posiadają,
  • pomagamy określić dalszy tok postępowania,
  • przedstawiamy przykłady dokumentacji.

Konsultacje mogą być zorganizowane w dowolnym miejscu w Polsce lub Europie.

Usługa najlepsza dla:

  • Osób szukających odpowiedzi na konkretne problemy / pytania związane ze środkami ochrony indywidualnej,
  • Osób potrzebujących nietypowej usługi w zakresie ŚOI.

Interesują Cię konsultacje? Wyślij do nas zapytanie! KONTAKT


Audyt środki ochrony indywidualnejOPCJA NR 3 - AUDYT DOKUMENTACJI / WYROBU

Podczas audytu określamy stopień spełnienia wymagań przez dokumentację, którą już Państwo posiadają. Analizujemy m. in. deklaracje zgodności, etykiety ze znakiem CE, raporty z badań, certyfikaty, rysunki techniczne, wykazy części, analizy ryzyka i inne. Po audycie dokumentacji tworzony jest raport, który zawiera wprost informację czy wymaganie przez środek ochrony indywidualnej jest spełnione czy nie. W przypadku niespełnienia wymagań raport zawiera również opis działań korygujących jakie sugerujemy zastosować.

Usługa najlepsza dla:

  • Osób posiadających dokumentację techniczną, którą chcą sprawdzić.

Więcej informacji na temat audytu - KONTAKT


Doradztwo CE środki ochrony indywidualnej

OPCJA NR 4 - PEŁNA USŁUGA DORADCZA

Pełna usługa doradcza ma na celu przeprowadzenie Państwa „za rękę” przez cały proces oceny zgodności. Zawiera m. in:

  • określenie dokumentów prawnych do spełnienia (dyrektywy, rozporządzenia), określenie proponowanych norm zharmonizowanych,
  • przedstawienie Państwu wymagań prawnych, określenie dalszego toku postępowania
  • określenie wymaganych / zalecanych badań do wykonania
  • przygotowanie schematu dokumentacji technicznej do uzupełnienia przez Państwa
  • przygotowanie wzoru deklaracji zgodności oraz etykiety ze znakiem CE.

Usługa najlepsza dla:

  • Firm nieposiadających zasobów ludzkich i czasu na wnikliwą analizę tematu znaku CE.
  • Osób nieposiadających wiedzy z zakresu Rozporządzenia 2016/425 oraz znaku CE.

 Chcesz otrzymać ofertę pełnego doradztwa? Napisz do nas - KONTAKT

 

 

Zakres dyrektywy

Dyrektywa o środkach ochrony indywiduaknej PPE 89/686/EWG oraz Rozporządzenie 2016/425 odnoszą się do środków ochrony indywidualnej, a więc do materiałów chroniących użytkowników różnego rodzaju wyrobów przed urazami mechanicznymi części ciała. Takimi wyrobami mogą być:

  • kasi ochronne
  • rękawice ochronne
  • odzież ochronna
  • obuwie ochronne
  • środki ochrony słuchu
  • maski ochronne
  • inne środki nie wymionione powyżej, chroniące użytkownika przed czynnikami zewnętrznymi

Ponadto nowe rozporządzenie włącza w zakres środków ochrony indywidualnej także części zamienne wyposażenia środków, np. filtry do masek przeciwpyłowych. Oznacza to, że one także muszą posiadać znak CE.

Z przepisów aktualnej jeszcze dyrektywy 89/686/EWG o środkach ochrony indywidualnej wyłączone zostały:

  • środki ochrony indywidualnej zaprojektowane i wykonane na użytek sił zbrojnych lub Policji oraz innych służb, do których zadań należy zapewnienie przestrzegania prawa i porządku dziennego
  • służących do samoobrony
  • powrzechnego użytku, które chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, wilgocią, wodą lub ciepłem
  • przeznaczonych do ochrony i ratowania osób przebywających na statkach oraz na statkach powietrznych, nieprzeznaczonych do stałego noszenia
  • hełmów i wizjerów przeznaczonych dla użytkowników dwu- lub trzykołowych pojazdów motocyklowych

Z nowego rozporządzenia 2016/425 w sprawie środków ochrony indywiduanej (od dnia 21 kwietnia 2018) wyłączone zostają:

  1. SOI zaprojektowane specjalnie na użytek sił zbrojnych lub w celu utrzymania porządku publicznego,
  2. SOI zaprojektowane do celów samoobrony, z wyjątkiem ŚOI przeznaczonych do uprawiania sportu,
  3. SOI przeznaczonego do użytku prywatnego w celu ochrony przed:
  • czynnikami atmosferycznymi niemającymi charakteru ekstremalnego,
  • wilgocią i wodą w trakcie mycia naczyń.

 

KLASYFIKACJA ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ:

Rozporządzenie 2016/425 w sprawie środków ochrony indywidualnej dzieli SOI na 3 kategorie. Przyporządkowanie produktu do odpowiedniej kategorii jest kluczowe w późniejszym doborze modułów (systemów) oceny zgodności. Rozporządzenie 2016/425 klasyfikuje:

KATEGORIA I:

Kategoria I środków ochrony indywidualnej obejmuje wyłącznie następujące zagrożenia minimalne:

  1. powierzchowne urazy mechaniczne,
  2. kontakt ze środkami czyszczącymi o słabszym działaniu lub dłuższy kontakt z wodą,
  3. kontakt z gorącymi powierzchniami o temperaturze nieprzekraczającej 50 °C,
  4. uszkodzenie wzroku w wyniku narażenia na działanie światła słonecznego (innego niż podczas obserwacji słońca),
  5. czynniki atmosferyczne, które nie mają charakteru ekstremalnego.

KATEGORIA II:

Kategoria II środków ochrony indywidualnej obejmuje zagrożenia inne niż wymienione w kategoriach I i III.

KATEGORIA III:

Kategoria III dla SOI obejmuje wyłącznie zagrożenia które mogą mieć bardzo poważne konsekwencje, takie jak śmierć lub nieodwracalne szkody na zdrowiu, związane z:

  • niebezpiecznymi dla zdrowia substancjami i mieszaninami,
  • atmosferą o niedostatecznej zawartości tlenu,
  • szkodliwymi czynnikami biologicznymi,
  • promieniowaniem jonizującym,
  • środowiskiem o wysokiej temperaturze, którego skutki są porównywalne do działania powietrza o temperaturze wynoszącej co najmniej 100 °C,
  • środowiskiem o niskiej temperaturze, którego skutki są porównywalne do działania powietrza o temperaturze wynoszącej – 50 °C lub niższej,
  • upadkiem z wysokości,
  • porażeniem prądem elektrycznym i pracami pod napięciem,
  • utonięciem,
  • przecięciami przez przenośną pilarkę łańcuchową,
  • strumieniem pod wysokim ciśnieniem,
  • ranami postrzałowymi lub pchnięciem nożem,
  • szkodliwym hałasem. 

 

SYSTEM OCENY ZGODNOŚCI DLA DYREKTYWY O ŚRODKACH OCHRONY INDYWIDUALNEJ:

Obowiązujące jeszcze Dyrektywa 89/686/EWG (do dnia 21 kwietnia 2018) przewiduje dwa Systemy Oceny Zgodności dla środków ochrony indywidualnej::

dyrektywa-o-srodkach-ochrony-indywidualnej

Rozporzadzenie 2016/425 od dnia 21 kwietnia 2018 roku przewiduje 4 możliwe ścieżki „certyfikacji” środków ochrony indywidualnej. Wybór odpowiedniego modułu oceny zgodności uzależniony jest od kategorii środka ochrony indywidualnej:

Moduły oceny zgodności dla środków ochrony indywidualnej w oparciu o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 2016/42

 

ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ PROSTEJ KONSTRUKCJI

Obejmują wyłącznie środki przeznaczone do ochrony przed:

  • działaniami czynników mechaniczych, których środki są powierzchowne
  • środkami czyszczącymi o słabym działaniu i łatwo odwracalnych skutkach działania
  • zagrożeniami związanymi z manipulacją gorącymi przedmiotami, która nie naraża użytkownika na temperaturę wyższą niż 50 °C (323 K) lub też na niebezpieczne uderzenia
  • czynnikami atmosferycznymi, bez uwzględniania czynników wyjątkowych i ekstremalnych
  • słabymi uderzeniami i drganiami, które nie mają wpływu na istotne dla życia obszary ciała i których skutki nie mogą spowodować nieodwracalnych uszkodzeń ciała
  • światłem słonecznym


Procedura oceny zgodności w wypadku środków o prostej konstrukcji opiera się na skompletowaniu dokumentacji dla tego środka, przygotowaniu odpowiedniej tabliczki znamionowej oraz stworzenia poprawnej deklaracji zgodności dla środka ochrony indywidualnej.


ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ O ZŁOŻONEJ KONSTRUKCJI

Do środków ochrony indywidualnej o złożonej konstrukcji zalicza się:

  • sprzęt ochrony układu oddechowego chroniący przed stałymi lub ciekłymi aerozolami bądź też drażniącymi, niebezpiecznymi, toksycznymi lub radiotoksycznymi gazami
  • sprzęt ochrony układu oddechowego, zapewniający pełną izolację od atmosfery, łącznie ze sprzętem używanym do nurkowania
  • środki zapewniające ograniczoną w czasie ochronę przed zagrożeniami chemicznymi lub promieniowaniem jonizującym
  • sprzęt ratowniczy do użytku w środowiskach o wysokiej temperaturze, których skutki są porównywalne do działania powietrza o temperaturze 100 °C (373 K) lub wyższej i w których może występować promieniowanie podczerwone, płomienie lub duże rozpryski roztopionego materiału
  • sprzęt ratowniczy do użytku w środowiskach o niskiej temperaturze, których skutki są porównywalne do działania powietrza o temperaturze -50 °C (223 K) lub niższej
  • środki chroniące przed upadkiem z wysokości
  • środki chroniące przed zagrożeniami elektrycznymi, niebezpiecznym napięciem prądu elektrycznego lub takie, które są używane jako izolatory podczas wykonywania prac pod wysokim napięciem


Procedura oceny zgodności w wypadku środków o złożonej konstrukcji opiera się na „ocenie typu WE”. Ocena typu WE jest procedurą, poprzez którą jednostka notyfikowana stwierdza, że określony wzór środka ochrony indywidualnej spełnia wymagania zasadnicze określone w dyrektywie lub w rozporządzeniu dla ŚOI 2016/425.

 

WYMAGANIA ZASADNICZE

Producent / upoważniony przedstawiciel są zobowiązani do spełnienia odpowiednich wymagań zasadniczych. Obowiązkowe do spełnienia wymagania zasadnicze opisane są w załączniku nr 2 do Rozporządzenia 2016/425. Poczynając od etapu projektowania środków ochrony osobistej należy wziąć pod uwagę wymagania opisane w załączniku nr 2 Rozporządzenia 2016/425. Obejmują one:

Punkt 1 – ogólne wymagania mające zastosowanie do wszystkich środków ochrony indywidualnej, w tym:

  • zasady projektowania,
  • nieszkodliwość SOI,
  • komfort i skuteczniść,
  • instrukcje i informacje producenta

Punkt 2 – dodatkowe wymagania dla różnych typów środków ochrony osobistej, w tym:

  • SOI wyposażone w systemy regulacji,
  • SOI zakrywające chronione części ciała,
  • SOI chroniące twarz, oczy i ukłąd oddechowy,
  • SOI ulegające starzeniu,
  • SOI, które mogą zostać zahaczone podczas użytkowania,
  • SOI przewidziane do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej,
  • SOI przewidziane do użytku w nagłych wypadkach lub do szybkiego zakładania lub zdejmowania,
  • SOI przewidziane do interwencji w bardzo niebezpiecznych sytuacjach,
  • SOI wyposażone w części składowe, które mogą być regulowane lub odłączone przez użytkownika,
  • SOI przewidziane do podłączenia do zewnętrznych urządzeń uzupełniających,
  • SOI wyposażone w system obiegu płynu,
  • SOI oznakowane jednym lub większą liczbą znaków identyfikacyjnych lub wskaźników odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do zdrowia i bezpieczeństwa,
  • SOI sygnalizujące wizualnie obecność użytkownika,
  • SOI zabezpieczające przed wieloma zagrożeniami.

Punkt 3 – dodatkowe wymagania właściwe dla poszczególnych rodzajów zagrożeń, w tym:

  • Ochrona przed urazami mechanicznymi (wyrzucane przedmioty, upadki, poślizg, drgania, itp.),
  • Ochrona części ciała przed uciskiem statycznym,
  • Ochrona przed cieczami,
  • Ochrona przed szkodliwymi skutkami hałasu,
  • Ochrona przed działaniem ciepła lub ognia,
  • Ochrona przed zimnem,
  • Ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym,
  • Ochrona przed promieniowaniem,
  • Ochrona przed substancjami i mieszaninami niebezpiecznymi dla zdrowia oraz przed szkodliwymi czynnikami biologicznymi,
  • Wyposażenie do nurkowania.

 

DOKUMENTY PRAWNE I INNE

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG - OBOWIĄZUJE OD 21.04.2018 r.  


       
Dyrektywa Rady z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej - JUŻ NIEAKTUALNE, OBOWIĄZYWAŁA DO DNIA 21.04.2018 r.          

Tekst podstawowy obowiązujący - Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie wymagań zasadniczych dla środków ochrony indywidualnej - JUŻ NIEAKTUALNE, OBOWIĄZYWAŁO DO DNIA 21.04.2018 r.

         
             
             

URZĄDZENIA RADIOWE I TELEKOMUNIKACYJNE
Certyfikacja CE, Deklaracja Zgodności, Znak CE


Dyrektywy Nowego Podejścia przedstawiają zasadnicze wymagania w zakresie bezpieczeństwa dla różnych grup produktów. W przypadku urządzęń radiowych i telekomunikacyjnych obowiązującym dokumentem jest Dyrektywa 2014/53/UE (dawniej 1999/5/WE) - Dyrektywa w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności.

Każde wprowadzane do obrotu lub oddawane do użytku urządzenie radiowe musi spełniać postanowienia Dyrektywy, a więc musi zostać oznakowane znakiem CE. W celu poprawnego spełnienia wymagań, Komisja Europejska opracowała tzw. Systemy Oceny Zgodności. Wskazuje on wymagania, jakie muszą zostać spełnione, aby poprawnie wprowadzać wyroby do obrotu. Zwieńczeniem procesu oceny zgodności jest oznakowanie produktu znakiem CE i wystawienie deklaracji zgodności dla wyrobu. W nielicznych sytuacjach należy również uzyskać Certyfikat CE dla urządzenia radiowego.

 

Zakres dyrektywy

Dyrektywa o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych RED (dawniej R&TTE) 2014/53/UE odwołuje się do:

  • telekomunikacyjnych urządzeń końcowych przeznaczonych do dołączania do zakończeń sieci publicznej
  • urządzeń radiowych nadawczych
  • urządzeń radiowych nadawczo-odbiorczych

Z dyrektywy o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych 2014/53/UE wyłączone zostały:

  • urządzenia przystosowane do wyłączonego używania w radiokomunikacyjnej służbie amatorskiej, nie będących przedmiotami ofert handlowych
  • urządzeń radiowych, przystosowanych wyłącznie do odbioru sygnałów radiofonicznych lub telewizyjnych
  • urządzeń użytkowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, jednostki sił zbrojnych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, przedstawicieli dyplomatycznych

 

SYSTEM OCENY ZGODNOŚCI DLA DYREKTYWY O RED (R&TTE) 2014/53/UE

Dyrektywa 2014/53/UE przewiduje trzy Systemy Oceny Zgodności dla urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych:

dyrektywar-tte

WEWNĘTRZNA KONTROLA PRODUKCJI

Procedurę stosujemy dla:

  • telekomunikacyjnych urządzęń końcowych, które nie wykorzystują widma dal radiowych, przeznaczonych do dołączenia do zakończenia sieci publicznej
  • odbiorczych części urządzen radiowych

Procedura oceny zgodności wewnętrznej kontroli produkcji opiera się na sporządzeniu dokumentacji technicznej dla urządzenia, w tym przygotowaniu odpowiedniej tabliczki znamionowej oraz stworzenia poprawnej deklaracji zgodnosci WE dla urządzenia.

WEWNĘTRZNA KONTROLA PRODUKCJI ORAZ PODSTAWOWE BADANIA PARAMETRÓW URZĄDZEŃ RADIOWYCH

Procedurę stosujemy dla:

  • Urządzeń radiowych nadawczych, oraz nadawczo-odbiorczych – jeżeli producent zastosował odpowiednie normy zharmonizowane podczas produkcji urządzenia

Procedura oceny zgodności opiera się na „wewnętrznej kontroli produkcji” (wymagania wcześniejszego akapitu) połączonej z podstawowymi badaniami parametrów urządzeń radiowych określonych w normach zharmonizowanych, wykonanych w jednostce notyfikowanej.

PEŁNY SYSTEM ZAPEWNIENIA JAKOŚCI

Procedurę stosujemy dla:

  • Urządzeń radiowych nadawczych, oraz nadawczo-odbiorczych – jeżeli producent nie zastosował odpowiednich norm zharmonizowanych podczas produkcji urządzenia

Procedura polega na przygotowaniu odpowiedniego systemu zapewnienia jakości podczas produkcji urządzeń, oraz certyfikowanego przez jednostkę notyfikowaną. Wszystkie wymagania procedury „wewnętrznej kontroli produkcji” dodatkowo muszą zostać zastosowane, a więc przygotowanie odpowiedniej dokumentacji technicznej, deklaracji zgodności oraz tabliczki znamionowej z symbolem CE.

 

WYMAGANIA ZASADNICZE

W każdym Systemie Oceny Zgodności producent jest zobowiązany do spełnienia wymagań zasadniczych wytyczonych dla urządzenia RED. Są one niezbędnym elementem potrzebnym do znakowania swoich wyrobów znakiem CE. Kolejno należy stworzyć odpowiednią dokumentację techniczną i instrukcję obsługi urządzenia. Zwieńczeniem dzieła jest wystawienie deklaracji zgodności dla urządzenia radiowego oraz oznakowanie go prawidłową tabliczką znamionową CE.

 

NASZA OFERTA

Nasza jednostka specjalizuje się w tematyce oznaczenia CE. Oferujemy Państwu kompleksową usługę, zawierającą doradztwo dotyczące wprowadzania wyrobów do obrotu:

  • audyt zerowy, ukazujący stan urządzenia RED pod kątem spełnienia przepisów UE,
  • klasyfikację przynależności do dyrektyw UE,
  • opracowanie wzoru Instrukcji Obsługi urządzenia radiowego,
  • opracowanie zestawienia wymagań do spełnienia,
  • analizę wymagań prawnych i normatywnych, jakie muszą zostać spełnione w celu nadania oznaczenia CE,
  • koordynacja procesów badawczych, m. in. oddania urządzenia R&TTE do „podstawowego badania parametrów urządzenia radiowego”
  • opracowanie wzoru DEKLARACJI ZGODNOŚCI dla urządzeń radiowych,

  • opracowanie wzoru TABLICZKI ZNAMIONOWEJ dla urządzeń radiowych.

Jeżeli jesteś producentem / importerem wyrobów wykazanych w tym dziale - nie zwlekaj, Twój produkt jest prawnie zobowiązany do posiadania oznaczenia CE. Jeżeli masz pytania dotyczące oznakowania CE, skorzystaj z opcji kontaktu z naszą jednostką. Kontakt nic Cię nie kosztuje, a w zamian nasz specjalista pomoże Ci w doborze odpowiedniej ścieżki postępowania. Ponadto istnieje możliwość zorganizowania bezpłatnego spotkania informacyjnego w zakresie oznakowania CE. Na naszej witrynie możesz skorzystać również z FAQ - Pytania i Odpowiedzi.

 

Dokumenty prawne

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE          

Ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku

         
Tekst podstawowy obowiązujący - Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie dokonywania oceny zgodności urządzeń radiowych z wymaganiami  

       
             
             

ZABAWKI
Wystawienie deklaracji zgodności, Znak CE, Certyfikacja CE


zabawkiZabawki muszą być bezpieczne dla dzieci i ich opiekunów. Jest to oczywiste dla każdego. Dlatego też nie dziwi, że istnieją przepisy, które określają w jaki sposób zapewnić i udowodnić to bezpieczeństwo zabawek.

Na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego obowiązuje dyrektywa 2009/48/WE, inaczej zwana dyrektywą zabawkową, w której zawerte są wymagania bezpieczeństwa dla zabawek oraz dla producentów zabawek.

Każda wprowadzana do obrotu lub oddawana do użytku zabawka musi spełniać postanowienia dyrektywy. Cały proces spełnienia wymagań, nazywany jest również "nadawaniem znaku CE na zabawkę". Obowiązkiem producenta jest przeprowadzenie tego procesu i wystawienie na końcu tzw. deklaracji zgodności.

Czasem można usłyszeć o tzw. certyfikatach CE, jednak w przypadku większości zabawek nie istnieje taki dokument jak certyfikat CE, a osoby które o nim mówią mają najczęściej na myśli raporty z badań laboratoryjnych, którym była poddawana zabawka lub właśnie dokument deklaracji zgodności.

Wymagania dyrketywy zabawkowej TOYS 2009/48/WE PRODUCENT musi znać i samodzielnie je spełnić. My możemy mu pomóc na kilka sposobów:

 

NASZA OFERTA

  

W ramach współpracy z Klientami pod kątem dyrektywy zabawkowej 2009/48/WE oferujemy Państwu jeden z trzech wariantów współpracy:

  • WARIANT 1 - Zapoznanie z wymaganiami na zasadzie indywidualnego szkolenia dedykowanego, tylko dla Państwa firmy,
  • WARIANT 2 - Zapoznanie z wymaganiami na zasadzie uczestnictwa w szkoleniu otwartym, wspólnie z innymi uczestnikami,
  • WARIANT 3 - Indywidualne prowadzenie Państwa przez kompletny proces nadania znaku CE, lub przez jego pojedyncze etapy.

Zapraszamy do zapoznania z ofertą.

  

WARIANT 1 - SZKOLENIE DEDYKOWANE

 

 DLA KOGO PRZEZNACZONE JEST SZKOLENIE DEDYKOWANE?

W praktyce dla każdej firmy, która chce poznać wymagania dyrektywy zabawkowej 2009/48/WE oraz dla każdego podmiotu, który będzie dokonywał oceny spełnienia przez zabawkę wymagań dyrektywy TOYS. Naczęściej są to:

  • Producent,
  • Upoważniony przedstawiciel,
  • Importer.
  • Dystrybutor
  • Organy nadzoru rynku (UOKIK, PIH),
  • Aagencje celne

JAKI JEST CEL SZKOLENIA?

Szkolenie dedykowane ma na celu przekazanie Państwu takiej wiedzy, aby byli Państwo w stanie samodzielnie poporawnie interpretować wymagania dyrektywy zabawkowej 2009/48/WE. W przypadku producentów celem jest ułatwienie przeprowadzania późniejszego samodzielnego procesu nadania znaku CE na zabawki, łącznie z tworzeniem niezbędnych elementów dokumentacji technicznej, analiz ryzyka czy wystawiania deklaracji zgodności.

OPIS USŁUGI:

Program szkolenia dedykowanego układany jest indywidualnie pod profil Państwa działalności - uzależniony jest od rodzajów zabawek, które Państwo wprowadzacie do obrotu. Podczas szkolenia przejdą Państwo wspólnie z trenerem przez cały proces oceny zgodności, od A do Z. W ciągu naszego kursu omawiana jest procedura nadania znaku CE po kolei, krok po kroku, od umiejętności doboru dyrketyw, aż do wystawienia dokumentu deklaracji zgodności (wszystkie 10 etapów szczegółowo opisanych w wariancie 3 są omawiane).

Szkolenie możemy wykonać w dowolnie wybranym przez Państwa miejscu:

  • ON-LINE (za pośrednictwem naszej specjalnie przygotowanej platformy interaktywnej),
  • w Państwa siedzibie,
  • w dowolnie wsakzanej przez Państwa innej lokalizacji.

W szkoleniu dedykowanym może uczestniczyć do 15 osób z Państwa organizacji (większe grupy również są dopuszczone, aczkolwiek odradzamy je, ze względu na niższą skuteczność szkoleniową). 

Podstawowy program szkolenia dostępny jest TUTAJ.

ILE WYNOSI CZAS TRWANIA USŁUGI?

Najczęściej szkolenie dedykowane trwa 1 dzień. Jesteśmy w stanie je wykonać już 1-2 tygodnie po sfinalizowaniu formalności zwiazanych z procesem ofertowym. Konkretne terminy dostępne dla Państwa zostaną z Państwem indywidualnie ustalone.

JAK UZYSKAĆ OFERTĘ?

Program szkolenia uzależniony jest od Państwa asortymentu, każdy przypadek jest indywidualny, dladtego też w celu dokonania wyceny prosimy o przesłanie do nas wiadomości na adres e-mail lub za pośrednictwem formularza kontaktowego (prawy, dolny róg strony), zawierającej następujące informacje:

  • któtki opis zastosowania zabawki,
  • zdjęcie zabawki,
  • określenie kategorii wiekowej zabawki (np. 0-3, 3-14),
  • określenie, czy są Państwo producentem, przedstawicielem czy importerem zabawki.

   

WARIANT 2 - SZKOLENIE OTWARTE

 

 DLA KOGO PRZEZNACZONE JEST SZKOLENIE OTWARTE?

Dla firm, osób oraz instytucji, które w najtańszy z możliwych sposobów chcą poznać wymagania dyrektywy zabawkowej 2009/48/WE. Naczęściej są to:

  • Producent,
  • Upoważniony przedstawiciel,
  • Importer.
  • Dystrybutor
  • Organy nadzoru rynku (UOKIK, PIH),
  • Aagencje celne

CEL SZKOLENIA, OPIS USŁUGI, CZAS TRWANIA, ZAPISY:

Szkolenia otwarte wykonujemy w z góry zaplanowanych terminach oraz miejscach. Najczęsciej organizujemy spotkania:

  • ON-LINE (za pośrednictwem naszej specjalnie przygotowanej platformy interaktywnej),
  • w sali szkoleniowej w WARSZAWIE,
  • w sali szkoleniowej w KRAKOWIE.

Szczegóły dotyczące programu, kosztów czy zgłoszenia na szkolenie znajdziecie Państwo TUTAJ.

 

WARIANT 3 - PROWADZENIE PRZEZ KOMPLETNY PROCES OCENY ZGODNOŚCI

(LUB JEGO POJEDYNCZE KOMPONENTY)

 

 DLA KOGO DEDYKOWANA JEST USŁUGA?

  • Producent,
  • Upoważniony przedstawiciel,
  • Importer.

JAKI JEST CEL USŁUGI?

Usługa ma na celu bezproblemowe przeprowadzenie producentów przez ścieżkę oceny zgodności dla danej zabawki / grupy zabawek. Podczas usługi przechodzimy wspólnie z Państwem przez wszystkie wymagania jakie są stawiane dla Państwa zabawek. Usługa kończy się wystawieniem dokumentu deklaracji zgodności przez producenta oraz nadaniem na zabawkę znaku CE. Po zakończeniu usługi producent jest w stanie legalnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami wprowadzić zabawkę do obrotu (sprzedaży).

OPIS USŁUGI:

Usługa składa się z kilku etapów. Ważną informacją jest, że mogą Państwo skorzystać z usługi prowadzenia przez kompletny proces oceny zgodności (wszystkie poniższe etapy) lub tylko z jego wybranych elementów. Decyzja należy do Państwa - w zależności od Państwa potrzeb.

W przypadku wyboru pełnej usługi, jej zawartość składa się z następujących elementów:

Etap: Element:
1  Określenie dyrektyw mających zastosowanie do zabawki
2  Dobór proponowanych do spełnienia norm zharmonizowanych
3  Audyt obecnie istniejącej dokumentacji, określenie występujących braków
4  Konsultacje ON-LINE wyjaśniające zasady nadania znaku CE
5  Nadzór nad procesem badawczym
6  Pomoc w przeprowadzeniu analizy zagrożeń
7  Pomoc w opracowaniu elementów dokumentacji technicznej
8  Pomoc w opracowaniu instrukcji obsługi
9  Przygotowanie wzoru etykiety ze znakiem CE i innymi wymaganymi informacjami
10  Przygotowanie wzoru deklaracji zgodności

 

ILE WYNOSI CZAS TRWANIA USŁUGI?

Niestety nie jest możliwe określenie czasu trwania współpracy, każdorazowo zależy to od danego typu zabawki, jej konstrukcji, zastosowania, ilości podobnych modeli. Przeważnie ramy czasowe współpracy wynoszą między 3 tygodnie, a 6 miesięcy. Konkretne terminy dla Państwa indywidualnego przypadku zostaną określone w przygotowanej przez nas ofercie.

JAK UZYSKAĆ OFERTĘ?

Każdy przypadek jest indywidualny, dladtego też w celu dokonania wyceny prosimy o przesłanie do nas wiadomości na adres e-mail lub za pośrednictwem formularza kontaktowego (prawy, dolny róg strony), zawierającej następujące informacje:

  • któtki opis zastosowania zabawki,
  • zdjęcie zabawki,
  • określenie kategorii wiekowej zabawki (np. 0-3, 3-14),
  • określenie, czy są Państwo producentem, przedstawicielem czy importerem zabawki.

  

 
JAK NADAĆ ZNAK CE NA ZABAWKĘ SAMODZIELNIE?

Oznaczenie CE nadaje sam producent zabawki. Jak uzyskać CE na zabawkę? Producent musi pobrać dyrektywę zabawkową 2009/48/WE, zapoznać się z jej treścią oraz spełnić jej wymagania. Wymagania te można podzielić na 3 rodzaje:

  • dokumentacyjne – związane z opracowaniem tzw. dokumentacji technicznej zabawki,
  • dot. bezpieczeństwa – związane z przeprowadzeniem badań potwierdzających bezpieczeństwo zabawki,
  • dot. oznaczeń i ostrzeżeń które muszą być umieszczone na zabawce.

Po spełnieniu tych rodzajów wymagań, producent zabawki może wystawić deklarację zgodności dla zabawki, czyli dokument potwierdzający bezpieczeństwo zabawki i jej zgodność z dyrektywą. Dyrektywa nie wymaga, aby zabawkę trzeba było gdziekolwiek zgłaszać ani nie też nie przewiduje, żeby jakakolwiek inna jednostka / urząd / firma „pozwoliły” na sprzedaż zabawki. Żadna inna jednostka, poza producentem, nie nada oznaczenia CE na jego zabawkę. Gdy producent spełni wymagania dyrektywy zabawkowej, a następnie wystawi i podpisze deklarację zgodności, potwierdzając, że zabawka jest bezpieczna wówczas „nabiera prawa” do jej legalnej sprzedaży i na tym cały proces się kończy. W wielu przypadkach producent korzysta z pomocy innych jednostek, ale należy pamiętać, że zawsze pozostaje on osobą odpowiedzialną za zabawkę i skutki zabawy nią.Przejdźmy teraz do konkretów... Co należy zrobić, aby nadać znak CE na zabawkę i móc wystawić deklarację zgodności?

KROK 1 - OKREŚLENIE CZY WYRÓB JEST ZABAWKĄ I PODLEGA POD DYREKTYWĘ 2009/48/WE?

Dyrektywa zabawkowa TOYS 2009/48/WE odnosi się do każdego wyrobu zaprojektowanego i przeznaczonego do zabawy przez dzieci do lat 14. Zatem każdy wyrób, który został stworzony z myślą o tym, że dziecko będzie się nim bawić jest zabawką, a także każdy wyrób, który przypomina zabawkę (ze względy na swoje cechy charakterystyczne) również powinien być potraktowany jako zabawka. Jeśli producent zamierza stworzyć wyrób spełniający definicję zabawki, to z zasady musi nadać na nią oznaczenie CE i spełnić wymagania dyrektywy zabawkowej. Zabawkami będą np.:

  • Zabawka z miękkim wypełnieniem (np. pluszak),
  • Zabawka funkcjonalna (np. mini żelazko dla dzieci),
  • Zabawka do zabawy w wodzie (np. gumowe kaczuszki),
  • Zabawka ruchowa (np. huśtawka, zjeżdżalnia),
  • Zabawka chemiczna (np. zestaw małego chemika),
  • Zapachowa gra planszowa (np. gry ułatwiające rozpoznawanie zapachów),
  • Zestaw kosmetyczny (np. zestaw z kosmetykami do zabawy dla dzieci),
  • Gra smakowa (np. zabawki ułatwiające dziecku przygotowywanie potraw).

Jednak, są takie zabawki, które nie będą podlegały pod przepisy dyrektywy, a więcnie można na nie nadawać oznaczenia CE. Należą do nich, np. wyroby kolekcjonerskie, pojazdy dla dzieci wyposażone w silnik elektryczny lub spalinowy, wyroby przeznaczone do użytku na publicznych placach zabaw. Kompletna lista wyrobów wyłączonych z dyrektywy zabawkowej znajduje się poniżej:

KROK 2 - POD JAKIE PRZEPISY PODLEGA ZABAWKA?

W większości przypadków głównymi dokumentami odniesienia będą:

  • dyrektywa zabawkowa TOYS 2009/48/WE w sprawie wymagań dla zabawek,
  • norma EN 71-1 Bezpieczeństwo zabawek -- Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne,
  • norma EN 71-2 Bezpieczeństwo zabawek -- Część 2: Palność,
  • norma EN 71-3 Bezpieczeństwo zabawek -- Część 3: Migracja określonych pierwiastków,

Producent powinien zapoznać się z nimi, jeśli zamierza produkować i sprzedawać zabawkę. W przypadku niektórych rodzajów zabawek trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wymagania wyżej wymienionych przepisów, ale także: dyrektywę niskonapięciową LVD, dyrektywę o kompatybilności elektromagnetycznej EMC, dyrektywę o ograniczeniu stosowania niektórych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym RoHS II, dyrektywę radiową RED. Prócz tego do zabawek odnoszą się także przepisy "chemiczne" np. rozporządzenie 1907/2006 (REACH) oraz rozporządzenie 1272/2008 (CLP).

KROK 3 - JAKIE BADANIA ZABAWEK ZROBIĆ?

Zabawka powinna zostać poddana badaniom, gdyż badania są najbardziej wiarygodnym dowodem, że jest ona bezpieczna. Badania mogą być dokonane przez różne jednostki i w oparciu o różne standardy. W kwestii wyboru sposobu przeprowadzenia badań, dyrektywa daje trzy możliwości:

  • Moduł A systemu oceny zgodności - wewnętrzna kontrola produkcji,
  • Moduł B systemu oceny zgodności - badania typu WE,
  • Moduł C systemu oceny zgodności - zgodność z typem w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji.

Moduł A stosuje się osobno, a moduł B zawsze razem z modułem C. Każdy moduł oceny zgodności nakazuje przeprowadzenie badań, różnica polega tylko na tym, kto te badania może wykonać. Wyboru modułu dokonuje producent. 

KROK 4 - PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ ZABAWKI.

Na dokumentację techniczną zabawki składa się szereg dokumentów wymienionych w dyrektywie zabawkowej. Należą do nich, m.in.

  • szczegółowy opis projektu i produkcji wraz z wykazem stosowanych częsci i materiałów użytych w zabawkach,
  • opis oceny bezpieczeństwa oraz przeprowadzonej analizy zagrożeń,
  • opis stosowanej procedury oceny zgodności,
  • sprawozdania z badań bezpieczeństwa.

Dokumentację przygotowuje producent i musi przechowywać ją przez określony czas oraz udostępniać Inspekcji Handlowej lub innym organom w razie kontroli.

KROK 5 - UMIESZCZENIE NA ZABAWCE OSTRZEŻEŃ I INNYCH INFORMACJI.

Na zabawce powinny znaleźć się informacje i ostrzeżenia wymagane przez przepisy. Najbardziej rozpoznawalnym jest ostrzeżenie o wieku dziecka, dla którego przeznaczona jest zabawka:Jednak nie dla każdej zabawki ono jest odpowiednie. Ponadto oprócz tego ostrzeżenia, na zabawce mogą znaleźć się inne istotne ostrzeżenia, zależne od typu zabawki.Producent nie powinien zapomnieć również o umieszczeniu na zabawce swoich danych, a także oczywiście znaku CE, zgodnego ze wzorem określonym w przepisach prawnych.

KROK 6 - WYSTAWIENIE I PODPISANIE DEKLARACJI ZGODNOŚCI.

Powyższy opis przedstawia skrót postępowania podczas nadawania oznaczenia CE. Gdy producent zabawki przejdzie przez całą tą ścieżkę wówczas może wystawić i podpisać deklarację zgodności, potwierdzając tym samym, że ta zabawka jest bezpieczna. Tym cały proces się kończy i można zacząć sprzedawać zabawkę. 

 

DOKUMENTY PRAWNE I INNE
Dyrektywa europejska w sprawie zabawek 2009/48/WE
Ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek     
 
PYTANIA I ODPOWIEDZI

PLIKI DO POBRANIA

 


 

 

Dyrektywy nowego podejścia:

 

Nazwa i numer dyrektywy Tekst polski Tekst angielski
     
Dyrektywa maszynowa - 2006/42/WE
Dyrektywa niskonapięciowa - 2006/95/EC
Dyrektywa o kompatybilności elektromagnetycznej - 2004/108/EC
Dyrektywa nt. sprzętu pracującego w atmosferze wybuchowej (ATEX) - 94/9/EC
Dyrektywa o środkach ochrony indywidualnej - 89/686/EEC
Dyrektywa o ogólnym bezpieczeństwie wyrobów - 2001/95/EC
Dyrektywa nt. urządzeń pomiarowych - 2004/22/EC
Dyrektywa nt. urządzeń ciśnieniowych - 97/23/EC
Dyrektywa nt. wyrobów pirotechnicznych - 2007/23/EC
Dyrektywa nt. urządzeń radiowych i telekomunikacyjnych - 1999/5/EC
Dyrektywa nt. urządzeń medycznych - 93/42/EEC
Dyrektywa nt. wind - 95/16/EC -
Dyrektywa zabawkowa TOYS - 2009/48/EC
Dyrektywa nt. urządzeń spalających paliwa gazowe - 2009/142/EC
Dyrektywa nt. prostych zbiorników ciśnieniowych - 2009/105/EC
Dyrektywa nt. jachtów - 94/25/EC
Dyrektywa nt. wag nieautomatycznych - 90/384/EEC
Dyrektywa nt. ograniczenia zużycia substancji niebezpiecznych - 2002/95/WE
Rozporządzenie PE 305/2011 w sprawie wyrobów budowlanych

URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
Deklaracja Zgodności WE, Certyfikat CE, Oznakowanie CE


wyroby-elektryczneDyrektywy Nowego Podejścia przedstawiają zasadnicze wymagania w zakresie bezpieczeństwa dla różnych grup produktów. W przypadku urządzeń elektrycznych obowiązującymi dokumentami są:

  • od 20 kwietnia 2016 roku Dyrektywa 2014/35/UE (przed tą datą dyrektywa 2006/95/WE) "Dyrektywa w w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia"
  • od tej samej daty Dyrektywa 2014/30/UE (przed tą datą dyrektywa 2004/108/WE) "Dyrektywa w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej".
  • często w ocenie zgodności określonych grup urządzeń elektrycznych należy zastosować również dyrektywę RoHS II 2011/65/UE "Dyrektywa w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym".

Każdy wprowadzany do obrotu lub oddawany do użytku wyrób elektryczny musi spełniać postanowienia odpowiednich Dyrektyw, a więc musi zostać oznakowany znakiem CE. W celu poprawnego spełnienia wymagań, Komisja Europejska opracowała tzw. Systemy Oceny Zgodności. Wskazują one wymagania, jakie muszą zostać spełnione, aby poprawnie wprowadzać wyroby do obrotu. Zwieńczeniem procesu oceny zgodności jest oznakowanie produktu znakiem CE i wystawienie deklaracji zgodności dla wyrobu. W nielicznych sytuacjach należy również uzyskać Certyfikat CE dla urządzenia elektrycznego.

 

Zakres dyrektywy

Nowa Dyrektywa LVD 2014/35/UE (oraz stara dyrektywa LVD 2006/95/WE) odwołują się do urządzeń elektrycznych pracujących w określonych granicach napięć. Jeżeli produkowany/importowany przez Twoją organizację wyrób przeznaczony jest do użytkowania przy napięciu nominalnym od 50V do 1000V prądu przemiennego, lub od 75V do 1500V prądu stałego, Twoje przedsiębiorstwo obligatoryjnie musi spełniać wymagania dyrektywy LVD. Jest to w zasadzie jedyna, dość oczywista definicja urządzenia elektrycznego pracującego w określonych granicach napięć.

Dyrektywa 2014/35/UE (2006/95/WE) określa również urządzenia, których napięcie nominalne znajduje się w zakresie dyrektywy, jednak ze względu na specyfikę tych urządzeń, są one wyłączone z wymagań niniejszej dyrektywy. A są to:

  • sprzęt elektryczny przeznaczony do pracy w atmosferze zagrożonej wybuchem,
  • sprzęt elektryczny o przeznaczeniu radiologicznym i medycznym,
  • elektryczne części dźwigów osobowych i towarowych,
  • liczniki energii elektrycznej,
  • wtyczki i gniazda użytku domowego,
  • urządzenia sterujące do ogrodzeń pod napięciem,
  • zakłócenia radioelektryczne
  • urządzenia przeznaczone do pracy na statkach, statkach powietrznych oraz kolei
  • specjalnie skonstruowane zestawy do przeprowadzania badań, przeznaczone wyłącznie do użytku w tym celu w jednostkach badawczo-rozwojowych


Dyrektywa EMC 2014/30/UE (2004/108/WE) odwołuje się do urządzeń elektrycznych (w każdym zakresie napięć), które:

  • mogą być zdolne do wywoływania w swoim środowisku zaburzenia elektromagnetyczne,
  • mogą nie być odporne na zaburzenia wywoływane przez inne urządzenia.

Podobnie jak w poprzednim przypadku, dyrektywa EMC wyłącza ze swoich wymagań następujące urządzenia:

  • urządzenia telekomunikacyjne,
  • urządzenia radiowe,
  • wyroby medyczne,
  • pojazdy,
  • produkty lotnicze
  • specjalnie skonstruowane zestawy do przeprowadzania badań, przeznaczone wyłącznie do użytku w tym celu w jednostkach badawczo-rozwojowych


Dyrektywa RoHS 2011/65/UE odwołuje się do urządzeń elektrycznych pracujących przy napięciu do 1000V prądu przemiennego, lub do 1500V prądu stałego, które służą do:

  • wytwarzania prądu,
  • przesyłania prądu,
  • pomiaru prądu

Dyrektywa także określa szczególne grupy wyrobów objętych dyrektywą:

  • wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego,
  • małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego,
  • sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny,
  • sprzęt konsumencki,
  • sprzęt oświetleniowy,
  • narzędzia elektryczne i elektroniczne,
  • zabawki, sprzęt rekreacyjny i sportowy,
  • wyroby medyczne,
  • przyrządy do nadzoru i sterowania, włącznie z przyrządami do nadzoru i sterowania w obiektach przemysłowych,
  • automaty wydające,
  • inne SEE (Sprzęt elektryczny i elektroniczny) nieobjęty żadną z powyższych kategorii


Podsumowując zakresy trzech dyrektyw:

  • zdecydowana większość urządzeń elektrycznych pracujących pod napięciem do 50V prądu przemiennego, lub do 75V prądu stałego podlega pod wymagania dyrektyw EMC 2014/30/UE (2004/108/WE) i RoHS II 2011/65/UE.
  • Wyroby pracujące pod napięciem w zakresach 50V - 1000V prądu przemiennego, lub 75V - 1500V prądu stałego, przeważnie podlegają pod wymagania wszystkich trzech dyrektyw, a więc zarówno dyrektywy LVD 2014/35/UE (2006/95/WE), EMC 2014/30/UE (2004/108/WE), jak i RoHS II 2011/65/UE.

 

System Oceny Zgodności dla Dyrektywy LVD i Dyrektywy EMC i Dyrektywy RoHS

Wszystkie dyrektywy - dopuszczają stosowanie możliwie najprostszego modułu systemu oceny zgodności. Jest nim "Kontrola Wewnętrzna" (różnie nazywana w dyrektywach, przeważnie jako "Ocena zgodności z zasadniczymi wymaganiami").

system-oceny-lvd

Ocena zgodności z zasadniczymi wymaganiami jest szybkim i przyjemnym systemem, którego wymagania spełniając, możemy nadać oznaczenie CE na wyrób, wystawić deklarację zgodności, czy uzyskać Certyfikat CE. Jeżeli nie jesteś pewien czy Twój wyrób spełnia wymagania, skontaktuj się z naszym specjalistą. Wyślij zapytanie klikając tutaj, lub skorzystaj z opcji kontaktu telefonicznego.

 

WYMAGANIA ZASADNICZE

Producent lub importer urządzeń elektrycznych jest zobowiązany do spełnienia wymagań zasadniczych wyznaczonych dla produkowanego przez niego wyrobu. Spełnienie wymagań zasadniczych opiera się na ocenie bezpieczeństwa produkowanego wyrobu i jednoznacznemu uzasadnieniu spełnienia podstawowych założeń wynikających z dyrektywy. Spełnienie wymagań zasadniczych jest niezbędnym elementem jakie należy wykonać, potrzebnym do znakowania swoich wyrobów znakiem CE. Zwieńczeniem dzieła jest wystawienie deklaracji zgodności dla urządzenia elektrycznego, oraz oznakowanie go prawidłową tabliczką znamionową CE.

 

NASZA OFERTA

Nasza jednostka specjalizuje się w tematyce oznaczenia CE urządzeń elektrycznych. Oferujemy Państwu kompleksową usługę zawierającą doradztwo dotyczące wprowadzania wyrobów do obrotu:

  • klasyfikację przynależności do dyrektyw UE,
  • opracowanie zestawienia wymagań do spełnienia,
  • analizę wymagań prawnych i normatywnych, jakie muszą zostać spełnione w celu nadania oznaczenia CE na wyrób,
  • opracowanie wzoru instrukcji obsługi dla urządzenia elektrycznego
  • opracowanie wzoru DEKLARACJI ZGODNOŚCI dla urządzenia elektrycznego,

  • opracowanie wzoru TABLICZKI ZNAMIONOWEJ dla urządzenia elektrycznego,

  • przygotowanie schematu dokumentacji technicznej
  • koordynacja przeprowadzanych badań na urządzeniach elektrycznych w jednostkach notyfikowanych / akredytowanych

Jeżeli jesteś producentem / importerem wyrobów wykazanych w tym dziale - nie zwlekaj, Twój produkt jest prawnie zobowiązany do posiadania oznaczenia CE. Jeżeli masz pytania dotyczące oznaczenia CE, deklaracji zgodności, czy Certyfikatu CE, skorzystaj z opcji kontaktu z naszą jednostką. Kontakt nic Cię nie kosztuje, a w zamian nasz specjalista pomoże Ci w doborze odpowiedniej ścieżki postępowania. Ponadto istnieje możliwość bezpłatnego spotkania informacyjnego w zakresie oznaczenia Twojego wyrobu. Na naszej witrynie możesz skorzystać również z FAQ - Pytania i Odpowiedzi.

 

 

DOKUMENTY PRAWNE I INNE
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia          
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej          

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

         
Tekst podstawowy obowiązujący - Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 2 czerwca 2016 r. w sprawie wymagań dla sprzętu elektrycznego  


       
Tekst podstawowy obowiązujący - Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o kompatybilności elektromagnetycznej            
Tekst podstawowy obowiązujący - Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym            
             

 

Pytania i odpowiedzi