Całe szkolenie jest prowadzone w formie dyskusji. Dzięki małym grupom szkoleniowym możliwe jest poświęcenie czasu na każde pytanie Uczestników. Dyskusja uzupełniona jest o mini-wykłady oraz ćwiczenia praktyczne, które są oparte na rzeczywistych przykładach z pracy Pełnomocnika i Audytora systemu.
Zobacz co o naszych szkoleniach mówili Klienci:
Dyrektywa 89/686/EWG oraz Rozporządzenie 2016/425 nakładają na producentów środków ochrony indywidualnej obowiązki związane z wprowadzeniem tych towarów do obrotu. Każdy wprowadzany do obrotu lub oddawany do użytku środek ochrony indywidualnej musi spełniać postanowienia przepisów, a więc musi zostać oznakowany znakiem CE, posiadać odpowiednią dokumentację techniczną, mieć wystawioną deklarację zgodności. Producenci są zobligowani do przeprowadzenia pełnej procedury oceny zgodności w oparciu o akty prawne i normatywne. W nielicznych sytuacjach należy również uzyskać Certyfikat CE dla środka ochrony indywidualnej.
Stara dyrektywa o środkach ochrony indywidualnej nr 89/686/EWG przestaje być obowiązująca dnia 2018-04-21. Nowe rozporządzenie w sprawie środków ochrony indywidualnej PPE nr 2016/425 ustanawia okres przejściowy dla wszystkich SOI wprowadzonych do obrotu zgodnie ze starą dyrektywą 89/686/EWG na dzień 21 kwietnia 2019.
Powyższe wymagania PRODUCENT musi znać i samodzielnie je spełnić. My możemy mu pomóc na kilka sposobów:
OPCJA NR 1 - SZKOLENIE DEDYKOWANE
Szkolenie przeprowadzone tylko i wyłącznie dla Państwa, w oparciu o wymagania rozporządzenia 2016/425 dla Państwa konkretnego środka ochrony indywidualnej (grupy SOI). W szkoleniu może uczestniczyć uzgodniona liczba osób. Szkolenie jest prowadzone w naszej siedzibie lub w lokalizacji wskazanej przez Państwa. Przez 3 miesiące po szkoleniu zapewniamy bezpłatne konsultacje z trenerem prowadzącym szkolenie.
Usługa najlepsza dla:
Potrzebujesz więcej informacji? KONTAKT
OPCJA NR 2 – KONSULTACJE INDYWIDUALNE
Spotkanie, podczas którego omawiane są Państwa problematyczne pytania związane z tematyką znaku CE dla środków ochrony indywidualnej. Podczas konsultacji:
Konsultacje mogą być zorganizowane w dowolnym miejscu w Polsce lub Europie.
Usługa najlepsza dla:
Interesują Cię konsultacje? Wyślij do nas zapytanie! KONTAKT
OPCJA NR 3 - AUDYT DOKUMENTACJI / WYROBU
Podczas audytu określamy stopień spełnienia wymagań przez dokumentację, którą już Państwo posiadają. Analizujemy m. in. deklaracje zgodności, etykiety ze znakiem CE, raporty z badań, certyfikaty, rysunki techniczne, wykazy części, analizy ryzyka i inne. Po audycie dokumentacji tworzony jest raport, który zawiera wprost informację czy wymaganie przez środek ochrony indywidualnej jest spełnione czy nie. W przypadku niespełnienia wymagań raport zawiera również opis działań korygujących jakie sugerujemy zastosować.
Usługa najlepsza dla:
Więcej informacji na temat audytu - KONTAKT
OPCJA NR 4 - PEŁNA USŁUGA DORADCZA
Pełna usługa doradcza ma na celu przeprowadzenie Państwa „za rękę” przez cały proces oceny zgodności. Zawiera m. in:
Usługa najlepsza dla:
Chcesz otrzymać ofertę pełnego doradztwa? Napisz do nas - KONTAKT
Dyrektywa o środkach ochrony indywiduaknej PPE 89/686/EWG oraz Rozporządzenie 2016/425 odnoszą się do środków ochrony indywidualnej, a więc do materiałów chroniących użytkowników różnego rodzaju wyrobów przed urazami mechanicznymi części ciała. Takimi wyrobami mogą być:
Ponadto nowe rozporządzenie włącza w zakres środków ochrony indywidualnej także części zamienne wyposażenia środków, np. filtry do masek przeciwpyłowych. Oznacza to, że one także muszą posiadać znak CE.
Z przepisów aktualnej jeszcze dyrektywy 89/686/EWG o środkach ochrony indywidualnej wyłączone zostały:
Z nowego rozporządzenia 2016/425 w sprawie środków ochrony indywiduanej (od dnia 21 kwietnia 2018) wyłączone zostają:
Rozporządzenie 2016/425 w sprawie środków ochrony indywidualnej dzieli SOI na 3 kategorie. Przyporządkowanie produktu do odpowiedniej kategorii jest kluczowe w późniejszym doborze modułów (systemów) oceny zgodności. Rozporządzenie 2016/425 klasyfikuje:
KATEGORIA I:
Kategoria I środków ochrony indywidualnej obejmuje wyłącznie następujące zagrożenia minimalne:
KATEGORIA II:
Kategoria II środków ochrony indywidualnej obejmuje zagrożenia inne niż wymienione w kategoriach I i III.
KATEGORIA III:
Kategoria III dla SOI obejmuje wyłącznie zagrożenia które mogą mieć bardzo poważne konsekwencje, takie jak śmierć lub nieodwracalne szkody na zdrowiu, związane z:
Obowiązujące jeszcze Dyrektywa 89/686/EWG (do dnia 21 kwietnia 2018) przewiduje dwa Systemy Oceny Zgodności dla środków ochrony indywidualnej::
Rozporzadzenie 2016/425 od dnia 21 kwietnia 2018 roku przewiduje 4 możliwe ścieżki „certyfikacji” środków ochrony indywidualnej. Wybór odpowiedniego modułu oceny zgodności uzależniony jest od kategorii środka ochrony indywidualnej:
Obejmują wyłącznie środki przeznaczone do ochrony przed:
Procedura oceny zgodności w wypadku środków o prostej konstrukcji opiera się na skompletowaniu dokumentacji dla tego środka, przygotowaniu odpowiedniej tabliczki znamionowej oraz stworzenia poprawnej deklaracji zgodności dla środka ochrony indywidualnej.
Do środków ochrony indywidualnej o złożonej konstrukcji zalicza się:
Procedura oceny zgodności w wypadku środków o złożonej konstrukcji opiera się na „ocenie typu WE”. Ocena typu WE jest procedurą, poprzez którą jednostka notyfikowana stwierdza, że określony wzór środka ochrony indywidualnej spełnia wymagania zasadnicze określone w dyrektywie lub w rozporządzeniu dla ŚOI 2016/425.
Producent / upoważniony przedstawiciel są zobowiązani do spełnienia odpowiednich wymagań zasadniczych. Obowiązkowe do spełnienia wymagania zasadnicze opisane są w załączniku nr 2 do Rozporządzenia 2016/425. Poczynając od etapu projektowania środków ochrony osobistej należy wziąć pod uwagę wymagania opisane w załączniku nr 2 Rozporządzenia 2016/425. Obejmują one:
Punkt 1 – ogólne wymagania mające zastosowanie do wszystkich środków ochrony indywidualnej, w tym:
Punkt 2 – dodatkowe wymagania dla różnych typów środków ochrony osobistej, w tym:
Punkt 3 – dodatkowe wymagania właściwe dla poszczególnych rodzajów zagrożeń, w tym:
Dyrektywy Nowego Podejścia przedstawiają zasadnicze wymagania w zakresie bezpieczeństwa dla różnych grup produktów. W przypadku urządzęń radiowych i telekomunikacyjnych obowiązującym dokumentem jest Dyrektywa 2014/53/UE (dawniej 1999/5/WE) - Dyrektywa w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności.
Każde wprowadzane do obrotu lub oddawane do użytku urządzenie radiowe musi spełniać postanowienia Dyrektywy, a więc musi zostać oznakowane znakiem CE. W celu poprawnego spełnienia wymagań, Komisja Europejska opracowała tzw. Systemy Oceny Zgodności. Wskazuje on wymagania, jakie muszą zostać spełnione, aby poprawnie wprowadzać wyroby do obrotu. Zwieńczeniem procesu oceny zgodności jest oznakowanie produktu znakiem CE i wystawienie deklaracji zgodności dla wyrobu. W nielicznych sytuacjach należy również uzyskać Certyfikat CE dla urządzenia radiowego.
Dyrektywa o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych RED (dawniej R&TTE) 2014/53/UE odwołuje się do:
Z dyrektywy o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych 2014/53/UE wyłączone zostały:
Dyrektywa 2014/53/UE przewiduje trzy Systemy Oceny Zgodności dla urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych:
WEWNĘTRZNA KONTROLA PRODUKCJI
Procedurę stosujemy dla:
Procedura oceny zgodności wewnętrznej kontroli produkcji opiera się na sporządzeniu dokumentacji technicznej dla urządzenia, w tym przygotowaniu odpowiedniej tabliczki znamionowej oraz stworzenia poprawnej deklaracji zgodnosci WE dla urządzenia.
WEWNĘTRZNA KONTROLA PRODUKCJI ORAZ PODSTAWOWE BADANIA PARAMETRÓW URZĄDZEŃ RADIOWYCH
Procedurę stosujemy dla:
Procedura oceny zgodności opiera się na „wewnętrznej kontroli produkcji” (wymagania wcześniejszego akapitu) połączonej z podstawowymi badaniami parametrów urządzeń radiowych określonych w normach zharmonizowanych, wykonanych w jednostce notyfikowanej.
PEŁNY SYSTEM ZAPEWNIENIA JAKOŚCI
Procedurę stosujemy dla:
Procedura polega na przygotowaniu odpowiedniego systemu zapewnienia jakości podczas produkcji urządzeń, oraz certyfikowanego przez jednostkę notyfikowaną. Wszystkie wymagania procedury „wewnętrznej kontroli produkcji” dodatkowo muszą zostać zastosowane, a więc przygotowanie odpowiedniej dokumentacji technicznej, deklaracji zgodności oraz tabliczki znamionowej z symbolem CE.
W każdym Systemie Oceny Zgodności producent jest zobowiązany do spełnienia wymagań zasadniczych wytyczonych dla urządzenia RED. Są one niezbędnym elementem potrzebnym do znakowania swoich wyrobów znakiem CE. Kolejno należy stworzyć odpowiednią dokumentację techniczną i instrukcję obsługi urządzenia. Zwieńczeniem dzieła jest wystawienie deklaracji zgodności dla urządzenia radiowego oraz oznakowanie go prawidłową tabliczką znamionową CE.
Nasza jednostka specjalizuje się w tematyce oznaczenia CE. Oferujemy Państwu kompleksową usługę, zawierającą doradztwo dotyczące wprowadzania wyrobów do obrotu:
Jeżeli jesteś producentem / importerem wyrobów wykazanych w tym dziale - nie zwlekaj, Twój produkt jest prawnie zobowiązany do posiadania oznaczenia CE. Jeżeli masz pytania dotyczące oznakowania CE, skorzystaj z opcji kontaktu z naszą jednostką. Kontakt nic Cię nie kosztuje, a w zamian nasz specjalista pomoże Ci w doborze odpowiedniej ścieżki postępowania. Ponadto istnieje możliwość zorganizowania bezpłatnego spotkania informacyjnego w zakresie oznakowania CE. Na naszej witrynie możesz skorzystać również z FAQ - Pytania i Odpowiedzi.
Zabawki muszą być bezpieczne dla dzieci i ich opiekunów. Jest to oczywiste dla każdego. Dlatego też nie dziwi, że istnieją przepisy, które określają w jaki sposób zapewnić i udowodnić to bezpieczeństwo zabawek.
Na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego obowiązuje dyrektywa 2009/48/WE, inaczej zwana dyrektywą zabawkową, w której zawerte są wymagania bezpieczeństwa dla zabawek oraz dla producentów zabawek.
Każda wprowadzana do obrotu lub oddawana do użytku zabawka musi spełniać postanowienia dyrektywy. Cały proces spełnienia wymagań, nazywany jest również "nadawaniem znaku CE na zabawkę". Obowiązkiem producenta jest przeprowadzenie tego procesu i wystawienie na końcu tzw. deklaracji zgodności.
Czasem można usłyszeć o tzw. certyfikatach CE, jednak w przypadku większości zabawek nie istnieje taki dokument jak certyfikat CE, a osoby które o nim mówią mają najczęściej na myśli raporty z badań laboratoryjnych, którym była poddawana zabawka lub właśnie dokument deklaracji zgodności.
Wymagania dyrketywy zabawkowej TOYS 2009/48/WE PRODUCENT musi znać i samodzielnie je spełnić. My możemy mu pomóc na kilka sposobów:
W ramach współpracy z Klientami pod kątem dyrektywy zabawkowej 2009/48/WE oferujemy Państwu jeden z trzech wariantów współpracy:
Zapraszamy do zapoznania z ofertą.
WARIANT 1 - SZKOLENIE DEDYKOWANE
DLA KOGO PRZEZNACZONE JEST SZKOLENIE DEDYKOWANE?
W praktyce dla każdej firmy, która chce poznać wymagania dyrektywy zabawkowej 2009/48/WE oraz dla każdego podmiotu, który będzie dokonywał oceny spełnienia przez zabawkę wymagań dyrektywy TOYS. Naczęściej są to:
JAKI JEST CEL SZKOLENIA?
Szkolenie dedykowane ma na celu przekazanie Państwu takiej wiedzy, aby byli Państwo w stanie samodzielnie poporawnie interpretować wymagania dyrektywy zabawkowej 2009/48/WE. W przypadku producentów celem jest ułatwienie przeprowadzania późniejszego samodzielnego procesu nadania znaku CE na zabawki, łącznie z tworzeniem niezbędnych elementów dokumentacji technicznej, analiz ryzyka czy wystawiania deklaracji zgodności.
OPIS USŁUGI:
Program szkolenia dedykowanego układany jest indywidualnie pod profil Państwa działalności - uzależniony jest od rodzajów zabawek, które Państwo wprowadzacie do obrotu. Podczas szkolenia przejdą Państwo wspólnie z trenerem przez cały proces oceny zgodności, od A do Z. W ciągu naszego kursu omawiana jest procedura nadania znaku CE po kolei, krok po kroku, od umiejętności doboru dyrketyw, aż do wystawienia dokumentu deklaracji zgodności (wszystkie 10 etapów szczegółowo opisanych w wariancie 3 są omawiane).
Szkolenie możemy wykonać w dowolnie wybranym przez Państwa miejscu:
W szkoleniu dedykowanym może uczestniczyć do 15 osób z Państwa organizacji (większe grupy również są dopuszczone, aczkolwiek odradzamy je, ze względu na niższą skuteczność szkoleniową).
Podstawowy program szkolenia dostępny jest TUTAJ.
ILE WYNOSI CZAS TRWANIA USŁUGI?
Najczęściej szkolenie dedykowane trwa 1 dzień. Jesteśmy w stanie je wykonać już 1-2 tygodnie po sfinalizowaniu formalności zwiazanych z procesem ofertowym. Konkretne terminy dostępne dla Państwa zostaną z Państwem indywidualnie ustalone.
JAK UZYSKAĆ OFERTĘ?
Program szkolenia uzależniony jest od Państwa asortymentu, każdy przypadek jest indywidualny, dladtego też w celu dokonania wyceny prosimy o przesłanie do nas wiadomości na adres e-mail lub za pośrednictwem formularza kontaktowego (prawy, dolny róg strony), zawierającej następujące informacje:
WARIANT 2 - SZKOLENIE OTWARTE
DLA KOGO PRZEZNACZONE JEST SZKOLENIE OTWARTE?
Dla firm, osób oraz instytucji, które w najtańszy z możliwych sposobów chcą poznać wymagania dyrektywy zabawkowej 2009/48/WE. Naczęściej są to:
CEL SZKOLENIA, OPIS USŁUGI, CZAS TRWANIA, ZAPISY:
Szkolenia otwarte wykonujemy w z góry zaplanowanych terminach oraz miejscach. Najczęsciej organizujemy spotkania:
Szczegóły dotyczące programu, kosztów czy zgłoszenia na szkolenie znajdziecie Państwo TUTAJ.
WARIANT 3 - PROWADZENIE PRZEZ KOMPLETNY PROCES OCENY ZGODNOŚCI
(LUB JEGO POJEDYNCZE KOMPONENTY)
DLA KOGO DEDYKOWANA JEST USŁUGA?
JAKI JEST CEL USŁUGI?
Usługa ma na celu bezproblemowe przeprowadzenie producentów przez ścieżkę oceny zgodności dla danej zabawki / grupy zabawek. Podczas usługi przechodzimy wspólnie z Państwem przez wszystkie wymagania jakie są stawiane dla Państwa zabawek. Usługa kończy się wystawieniem dokumentu deklaracji zgodności przez producenta oraz nadaniem na zabawkę znaku CE. Po zakończeniu usługi producent jest w stanie legalnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami wprowadzić zabawkę do obrotu (sprzedaży).
OPIS USŁUGI:
Usługa składa się z kilku etapów. Ważną informacją jest, że mogą Państwo skorzystać z usługi prowadzenia przez kompletny proces oceny zgodności (wszystkie poniższe etapy) lub tylko z jego wybranych elementów. Decyzja należy do Państwa - w zależności od Państwa potrzeb.
W przypadku wyboru pełnej usługi, jej zawartość składa się z następujących elementów:
Etap: | Element: | |
1 | Określenie dyrektyw mających zastosowanie do zabawki | |
2 | Dobór proponowanych do spełnienia norm zharmonizowanych | |
3 | Audyt obecnie istniejącej dokumentacji, określenie występujących braków | |
4 | Konsultacje ON-LINE wyjaśniające zasady nadania znaku CE | |
5 | Nadzór nad procesem badawczym | |
6 | Pomoc w przeprowadzeniu analizy zagrożeń | |
7 | Pomoc w opracowaniu elementów dokumentacji technicznej | |
8 | Pomoc w opracowaniu instrukcji obsługi | |
9 | Przygotowanie wzoru etykiety ze znakiem CE i innymi wymaganymi informacjami | |
10 | Przygotowanie wzoru deklaracji zgodności |
ILE WYNOSI CZAS TRWANIA USŁUGI?
Niestety nie jest możliwe określenie czasu trwania współpracy, każdorazowo zależy to od danego typu zabawki, jej konstrukcji, zastosowania, ilości podobnych modeli. Przeważnie ramy czasowe współpracy wynoszą między 3 tygodnie, a 6 miesięcy. Konkretne terminy dla Państwa indywidualnego przypadku zostaną określone w przygotowanej przez nas ofercie.
JAK UZYSKAĆ OFERTĘ?
Każdy przypadek jest indywidualny, dladtego też w celu dokonania wyceny prosimy o przesłanie do nas wiadomości na adres e-mail lub za pośrednictwem formularza kontaktowego (prawy, dolny róg strony), zawierającej następujące informacje:
Oznaczenie CE nadaje sam producent zabawki. Jak uzyskać CE na zabawkę? Producent musi pobrać dyrektywę zabawkową 2009/48/WE, zapoznać się z jej treścią oraz spełnić jej wymagania. Wymagania te można podzielić na 3 rodzaje:
Po spełnieniu tych rodzajów wymagań, producent zabawki może wystawić deklarację zgodności dla zabawki, czyli dokument potwierdzający bezpieczeństwo zabawki i jej zgodność z dyrektywą. Dyrektywa nie wymaga, aby zabawkę trzeba było gdziekolwiek zgłaszać ani nie też nie przewiduje, żeby jakakolwiek inna jednostka / urząd / firma „pozwoliły” na sprzedaż zabawki. Żadna inna jednostka, poza producentem, nie nada oznaczenia CE na jego zabawkę. Gdy producent spełni wymagania dyrektywy zabawkowej, a następnie wystawi i podpisze deklarację zgodności, potwierdzając, że zabawka jest bezpieczna wówczas „nabiera prawa” do jej legalnej sprzedaży i na tym cały proces się kończy. W wielu przypadkach producent korzysta z pomocy innych jednostek, ale należy pamiętać, że zawsze pozostaje on osobą odpowiedzialną za zabawkę i skutki zabawy nią.Przejdźmy teraz do konkretów... Co należy zrobić, aby nadać znak CE na zabawkę i móc wystawić deklarację zgodności?
KROK 1 - OKREŚLENIE CZY WYRÓB JEST ZABAWKĄ I PODLEGA POD DYREKTYWĘ 2009/48/WE?
Dyrektywa zabawkowa TOYS 2009/48/WE odnosi się do każdego wyrobu zaprojektowanego i przeznaczonego do zabawy przez dzieci do lat 14. Zatem każdy wyrób, który został stworzony z myślą o tym, że dziecko będzie się nim bawić jest zabawką, a także każdy wyrób, który przypomina zabawkę (ze względy na swoje cechy charakterystyczne) również powinien być potraktowany jako zabawka. Jeśli producent zamierza stworzyć wyrób spełniający definicję zabawki, to z zasady musi nadać na nią oznaczenie CE i spełnić wymagania dyrektywy zabawkowej. Zabawkami będą np.:
Jednak, są takie zabawki, które nie będą podlegały pod przepisy dyrektywy, a więcnie można na nie nadawać oznaczenia CE. Należą do nich, np. wyroby kolekcjonerskie, pojazdy dla dzieci wyposażone w silnik elektryczny lub spalinowy, wyroby przeznaczone do użytku na publicznych placach zabaw. Kompletna lista wyrobów wyłączonych z dyrektywy zabawkowej znajduje się poniżej:
KROK 2 - POD JAKIE PRZEPISY PODLEGA ZABAWKA?W większości przypadków głównymi dokumentami odniesienia będą:
Producent powinien zapoznać się z nimi, jeśli zamierza produkować i sprzedawać zabawkę. W przypadku niektórych rodzajów zabawek trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wymagania wyżej wymienionych przepisów, ale także: dyrektywę niskonapięciową LVD, dyrektywę o kompatybilności elektromagnetycznej EMC, dyrektywę o ograniczeniu stosowania niektórych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym RoHS II, dyrektywę radiową RED. Prócz tego do zabawek odnoszą się także przepisy "chemiczne" np. rozporządzenie 1907/2006 (REACH) oraz rozporządzenie 1272/2008 (CLP).
KROK 3 - JAKIE BADANIA ZABAWEK ZROBIĆ?
Zabawka powinna zostać poddana badaniom, gdyż badania są najbardziej wiarygodnym dowodem, że jest ona bezpieczna. Badania mogą być dokonane przez różne jednostki i w oparciu o różne standardy. W kwestii wyboru sposobu przeprowadzenia badań, dyrektywa daje trzy możliwości:
Moduł A stosuje się osobno, a moduł B zawsze razem z modułem C. Każdy moduł oceny zgodności nakazuje przeprowadzenie badań, różnica polega tylko na tym, kto te badania może wykonać. Wyboru modułu dokonuje producent.
KROK 4 - PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ ZABAWKI.
Na dokumentację techniczną zabawki składa się szereg dokumentów wymienionych w dyrektywie zabawkowej. Należą do nich, m.in.
Dokumentację przygotowuje producent i musi przechowywać ją przez określony czas oraz udostępniać Inspekcji Handlowej lub innym organom w razie kontroli.
KROK 5 - UMIESZCZENIE NA ZABAWCE OSTRZEŻEŃ I INNYCH INFORMACJI.
Na zabawce powinny znaleźć się informacje i ostrzeżenia wymagane przez przepisy. Najbardziej rozpoznawalnym jest ostrzeżenie o wieku dziecka, dla którego przeznaczona jest zabawka:Jednak nie dla każdej zabawki ono jest odpowiednie. Ponadto oprócz tego ostrzeżenia, na zabawce mogą znaleźć się inne istotne ostrzeżenia, zależne od typu zabawki.Producent nie powinien zapomnieć również o umieszczeniu na zabawce swoich danych, a także oczywiście znaku CE, zgodnego ze wzorem określonym w przepisach prawnych.
KROK 6 - WYSTAWIENIE I PODPISANIE DEKLARACJI ZGODNOŚCI.
Powyższy opis przedstawia skrót postępowania podczas nadawania oznaczenia CE. Gdy producent zabawki przejdzie przez całą tą ścieżkę wówczas może wystawić i podpisać deklarację zgodności, potwierdzając tym samym, że ta zabawka jest bezpieczna. Tym cały proces się kończy i można zacząć sprzedawać zabawkę.
Dyrektywy nowego podejścia:
Dyrektywy Nowego Podejścia przedstawiają zasadnicze wymagania w zakresie bezpieczeństwa dla różnych grup produktów. W przypadku urządzeń elektrycznych obowiązującymi dokumentami są:
Każdy wprowadzany do obrotu lub oddawany do użytku wyrób elektryczny musi spełniać postanowienia odpowiednich Dyrektyw, a więc musi zostać oznakowany znakiem CE. W celu poprawnego spełnienia wymagań, Komisja Europejska opracowała tzw. Systemy Oceny Zgodności. Wskazują one wymagania, jakie muszą zostać spełnione, aby poprawnie wprowadzać wyroby do obrotu. Zwieńczeniem procesu oceny zgodności jest oznakowanie produktu znakiem CE i wystawienie deklaracji zgodności dla wyrobu. W nielicznych sytuacjach należy również uzyskać Certyfikat CE dla urządzenia elektrycznego.
Nowa Dyrektywa LVD 2014/35/UE (oraz stara dyrektywa LVD 2006/95/WE) odwołują się do urządzeń elektrycznych pracujących w określonych granicach napięć. Jeżeli produkowany/importowany przez Twoją organizację wyrób przeznaczony jest do użytkowania przy napięciu nominalnym od 50V do 1000V prądu przemiennego, lub od 75V do 1500V prądu stałego, Twoje przedsiębiorstwo obligatoryjnie musi spełniać wymagania dyrektywy LVD. Jest to w zasadzie jedyna, dość oczywista definicja urządzenia elektrycznego pracującego w określonych granicach napięć.
Dyrektywa 2014/35/UE (2006/95/WE) określa również urządzenia, których napięcie nominalne znajduje się w zakresie dyrektywy, jednak ze względu na specyfikę tych urządzeń, są one wyłączone z wymagań niniejszej dyrektywy. A są to:
Dyrektywa EMC 2014/30/UE (2004/108/WE) odwołuje się do urządzeń elektrycznych (w każdym zakresie napięć), które:
Podobnie jak w poprzednim przypadku, dyrektywa EMC wyłącza ze swoich wymagań następujące urządzenia:
Dyrektywa RoHS 2011/65/UE odwołuje się do urządzeń elektrycznych pracujących przy napięciu do 1000V prądu przemiennego, lub do 1500V prądu stałego, które służą do:
Dyrektywa także określa szczególne grupy wyrobów objętych dyrektywą:
Podsumowując zakresy trzech dyrektyw:
Wszystkie dyrektywy - dopuszczają stosowanie możliwie najprostszego modułu systemu oceny zgodności. Jest nim "Kontrola Wewnętrzna" (różnie nazywana w dyrektywach, przeważnie jako "Ocena zgodności z zasadniczymi wymaganiami").
Ocena zgodności z zasadniczymi wymaganiami jest szybkim i przyjemnym systemem, którego wymagania spełniając, możemy nadać oznaczenie CE na wyrób, wystawić deklarację zgodności, czy uzyskać Certyfikat CE. Jeżeli nie jesteś pewien czy Twój wyrób spełnia wymagania, skontaktuj się z naszym specjalistą. Wyślij zapytanie klikając tutaj, lub skorzystaj z opcji kontaktu telefonicznego.
Producent lub importer urządzeń elektrycznych jest zobowiązany do spełnienia wymagań zasadniczych wyznaczonych dla produkowanego przez niego wyrobu. Spełnienie wymagań zasadniczych opiera się na ocenie bezpieczeństwa produkowanego wyrobu i jednoznacznemu uzasadnieniu spełnienia podstawowych założeń wynikających z dyrektywy. Spełnienie wymagań zasadniczych jest niezbędnym elementem jakie należy wykonać, potrzebnym do znakowania swoich wyrobów znakiem CE. Zwieńczeniem dzieła jest wystawienie deklaracji zgodności dla urządzenia elektrycznego, oraz oznakowanie go prawidłową tabliczką znamionową CE.
Nasza jednostka specjalizuje się w tematyce oznaczenia CE urządzeń elektrycznych. Oferujemy Państwu kompleksową usługę zawierającą doradztwo dotyczące wprowadzania wyrobów do obrotu:
Jeżeli jesteś producentem / importerem wyrobów wykazanych w tym dziale - nie zwlekaj, Twój produkt jest prawnie zobowiązany do posiadania oznaczenia CE. Jeżeli masz pytania dotyczące oznaczenia CE, deklaracji zgodności, czy Certyfikatu CE, skorzystaj z opcji kontaktu z naszą jednostką. Kontakt nic Cię nie kosztuje, a w zamian nasz specjalista pomoże Ci w doborze odpowiedniej ścieżki postępowania. Ponadto istnieje możliwość bezpłatnego spotkania informacyjnego w zakresie oznaczenia Twojego wyrobu. Na naszej witrynie możesz skorzystać również z FAQ - Pytania i Odpowiedzi.