DOBRA PRAKTYKA DYSTRYBUCYJNA, A SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Wymagania Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej dotyczą przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty lecznicze. Mają one zastosowanie przede wszystkim do hurtowni farmaceutycznych. Hurtownie powinny stosować system jakości określający obowiązki, procesy i zasady zarządzania ryzykiem powiązane z obrotem lekami i produktami leczniczymi. Dobra Praktyka Dystrybucyjna ma więc zapewnić bezpieczne przyjmowanie, transportowanie, przechowywanie i wydawanie leków.
DOBRA PRAKTYKA DYSTRYBUCYJNA
Dobra Praktyka Dystrybucyjna określa między innymi:
- zasady, według których powinien działać system zarządzania jakości w zakresie dystrybucji produktów leczniczych,
- warunki doboru personelu i wymagania, jakim powinien on odpowiadać,
- wytyczne dotyczące dokumentacji systemu zarządzania jakością,
- obowiązek dokumentowania procedur oraz nadzorowania działań,
- warunki, jakimi powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia;
- zasady przyjmowania, transportowania oraz magazynowania substancji czynnych;
- zagadnienia tyczące się dostaw substancji czynnych do nabywców, ich zwrotu i przepływu informacji;
- reguły reklamacji substancji czynnych i ich wycofania.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W HURTOWNI LEKÓW
Dobra Praktyka Dystrybucyjna podaje, że przedsiębiorcy prowadzący obrót produktami leczniczymi powinni w swojej organizacji wdrożyć, nadzorować i utrzymywać System Zarządzania Jakością, który będzie określał zakres obowiązków i uprawnień kierownictwa oraz pracowników związanych z dystrybucją produktów leczniczych. Wymagany System Zarządzania Jakością można oprzeć na wymaganiach normy ISO 9001.
Dobrze wdrożony i utrzymywany System Zapewnienia Jakości gwarantuje, że:
- wszystkie produkty lecznicze są pozyskiwane, przechowywane, dostarczane lub eksportowane zgodnie z procedurami Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej;
- zakres odpowiedzialności osób na stanowiskach kierowniczych jest ściśle określony;
- produkty lecznicze dostarczane są właściwym odbiorcom, w ustalonym czasie;
- czynności związane z obrotem hurtowym produktami leczniczymi są każdorazowo rejestrowane w czasie, kiedy mają miejsce;
- wszelkie odchylenia od zatwierdzonych procedur operacyjnych są udokumentowane i wyjaśniane;
- właściwe czynności korygujące podejmowane są niezwłocznie po wystąpieniu odchyleń od zatwierdzonych procedur operacyjnych.
System Zarządzania Jakością w połączeniu z Dobrą Praktyką Dystrybucyjną tworzy integralną całość, dzięki której przedsiębiorstwo może bez zarzutu funkcjonować, stawiając na najwyższą jakość swoich usług.
System Zarządzania Jakością w hurtowni farmaceutycznej powinien być udokumentowany oraz monitorowany w celu szybkiego wykrycia ewentualnych niezgodności. Wymagania normy ISO 9001 stanowią także, że okresowo (najczęściej przynajmniej raz w roku) w przedsiębiorstwie powinien być przeprowadzony audyt wewnętrzny. Pozwoli on na sprawdzenie skuteczności systemu oraz kontrolę nad jakością dystrybucji produktów leczniczych.
System Zarządzania Jakością jest równie istotny w przedsiębiorstwie prowadzącym obrót produktami leczniczymi jak i w każdej organizacji stawiającej na jakość oferowanych przez siebie usług.
System Zarządzania Jakością jest w pewnym sensie pomysłem na prowadzenie działalności. Jasno opisane procedury są wytycznymi zadań dla pracowników, a stawiane wymagania przez normę ISO 9001 można traktować, jako zbiór zasad jak kierować firmą w taki sposób, aby powiększać zadowolenie swoich klientów i dostarczać im wyroby spełniające wymagania. Ponadto System Zarządzania Jakością w hurtowni farmaceutycznej jest gwarancją właściwego nadzoru nad produktami leczniczymi i daje pewność klientom, że kupowany przez nich produkt nie stracił swoich właściwości leczniczych w wyniku złego przechowywania.
Więcej na temat systemu zarządzania jakością:
- WDROŻENIE SYSTEMU ZARZADZANIA JAKOŚCIĄ – CZY WARTO?
- KSIĘGA JAKOŚCI w ISO 9001
- POLITYKA JAKOŚCI W ISO 9001
- TOTAL QUALITY MANAGEMENT - PODSTAWA ISO 9001
- NOWA NORMA ISO 9001:2015!
- WDRAŻANIE ISO 9001
- JAK UZYSKAĆ CERTYFIKAT ISO 9001?